Aanrijbeveiliging
Aanrijbeveiligingsproducten zijn er in diverse soorten en maten. Rimax maakt ze de ene keer van metaal en dan weer van beton. Uiteraard is dit afhankelijk van hetgeen beschermd moet worden tegen het aanrijden van machines, gebouwen, poorten, lantaarnpalen etc. etc. door heftrucks, auto's of vrachtverkeer.
Zo wordt er veel gebruik gemaakt van zgn. anti rampalen die met hun behoorlijke diameter en wanddikte ook nog eens worden afgevuld met beton. Wanneer deze palen 1,5 mtr. diep in de bodem worden geplaatst en voldoende worden aangevuld met beton vormen deze een stevige aanrijbeveiliging of barrière. Zo kan op een geschikte manier voorkomen worden dat er ergens schade ontstaat die door heftrucks of vrachtwagens worden veroorzaakt. Ook wordt met dit soort palen voorkomen dat de paal zelf telkens vervangen dient te worden. Dit bespaart dan ook veel extra kosten achteraf.
Wil men vrachtverkeer willen tegenhouden gebruik dan geen anti rampalen die d.m.v. een voetplaat op een vloer of op het wegdek worden vastgezet. Deze zullen op den duur los raken van de vloer en extra schade aanrichten. Gebruik dan een langere anti rampaal met een behoorlijke diameter en afgevuld met beton die men door de vloer of door het wegdek heen boort. Rimax heeft al vele aanrijbeveiligingsproducten geplaatst die al vaak aangereden zijn door zwaar verkeer en nog steeds recht staan. We zouden u naar een van onze klanten kunnen verwijzen. Beter een goede investering dan telkens weer extra kosten achteraf. Banken gebruiken deze ook voor hun pinautomaten om een ramkraak te voorkomen.
Mocht u gebruik willen maken van een betonnen aanrijbeveiliging dan raden wij u onze wieldwinger aan. Dit zien wij dan ook als de vervanger van het aloude jumboblok. Het jumboblok zal bij het aanrijden door een heftruck of vrachtauto vaak van zijn plek verschuiven of zelfs kantelen. Onze betonnen wieldwinger is zo gevormd dat deze zich als een soort spie vastzet voor het wiel van een vrachtauto. Bovendien is het vrij eenvoudig om de wieldwinger d.m.v. 2 stalen ankerpennen vast te zetten op b.v. een betonvloer of een asfaltwegdek zodat het verschuiven tegengegaan wordt. De wieldwinger kan uiteraard ook gedeeltelijke in het straatwerk worden geplaatst. Ook wordt deze vaak gebruikt om er voor te zorgen dat het vrachtverkeer recht voor een laaddock of en voor een slagboom of poort komt. Het gewicht van de Rimax wieldwinger is gelijk aan die van het jumboblok n.l. 320 kg. Een uiterst geschikt betonnen aanrijbeveiligingsproduct wat Rimax evt. ook voor u kan plaatsen.
Beschermbeugels worden vaak als aanrijbeveiliging toegepast in bedrijfsruimtes of logistieke opslagplaatsen. Vaak zijn deze in het geel met zwarte banden of in het wit met rode banden om ze zo goed mogelijk te laten opvallen. Beugels in diverse vormen en afmetingen worden vaak geplaatst voor magazijnstellingen, wanden, kolommen, regenwaterafvoerpijpen, meterkasten etc. etc. Dit om schades die vaak door palletwagens en heftrucks aan dergelijke zaken veroorzaakt worden te voorkomen. De meeste beugels worden geleverd met een grondstuk of met voetplaten zodat men de keuze heeft om deze door de vloer heen vast te zetten of om deze op de vloer vast te bouten. Uiteraard is het door de vloer heen boren het beste maar dan moet men wel opletten dat men niet in de fundering boort. Een bouwtekening ter plaatse hebben is dan wel aan te raden. Zo hebben wij diverse beugels op de markt zoals: vloerbeugels, kolombeugels, hoekbeugels, hoek barriers, rechte barriers in diverse diameters, wanddiktes hoogtes en breedtes. Ook boom- beschermbeugels.
Rimax heeft ook een betonnen stootband als aanrijbeveiliging op de markt gebracht die men kan toepassen in bedrijfshallen. Deze zijn leverbaar in betonkleur maar ook in geel - zwart. De afmetingen zijn L 1000 x B 200 x H 150 mm. Deze kunnen d.m.v. 2 stalen ankerpennen op de vloer vast gezet worden evenals de wieldwinger. Het is bij de betonnen stootband wel aan te raden om deze te plaatsen op een vlakke ondergrond. Heeft u hier twijfels over dan is het aan te raden om een laagje betonlijm er onder aan te brengen zodat de band wanneer deze is vastgezet met de stalen pennen over zijn geheel draagt. Dit om het breken van de betonnen stootband te voorkomen. U weet, beton is sterk maar ook breekbaar ! ! Vraag desnoods om extra advies of laat de banden tegen een vergoeding door ons plaatsen.
Beschermhekken hebben wij ook als aanrijbeveiliging in ons assortiment. Deze zijn meer bedoeld om o.a. in bedrijfshallen toe te passen voor het creëren van bepaalde vakken of voor het afzetten van voetgangerszones. Evenals bij de beschermbeugels kunnen deze hekken ook door de vloer heen vastgezet worden of op de vloer vast geboord worden. Dan zijn de hekken voorzien van voetplaten. Hekken zijn er in het geel - zwart maar ook in het wit - rood. Alleen verzinkt is ook mogelijk. Al deze beschermhekken noemt men vaak ook afzethekken en worden daarom ook toegepast in de openbare ruimte op het straatwerk, op fietspaden of op trottoirs. Dit om het verkeer in goede banen te leiden en om de voetgangers, fietsen en bromfietsen van het autoverkeer te scheiden. Zo heeft Rimax ook diverse fraaie sierhekken die tevens de stad of het dorp wat op fleuren. Modulaire hekken die men zelf zo lang kan maken als men wil heeft Rimax ook in zijn assortiment. Men kan deze hekken ook plaatsen in bochten. Vraag Rimax evt. om de mogelijkheden. Keuze genoeg.
Zo heeft Rimax ook diverse beschermpalen oftewel afzetpalen die men kan onderverdelen in: vaststaande palen met grondstuk of met voetplaat, uitneembare palen met grondstuk of neerklapbare palen met grondstuk of met voetplaat. Ook heeft Rimax neerklapbare palen die bij het neerhalen in een betonbak verdwijnen met daar op een afsluitbare metalen traanplaat.
Laten we beginnen met de vaststaande palen. Deze zijn er in diverse diameters en in vierkant kokerprofiel. Geel gepoedercoat met zwarte banden, wit gepoedercoat met rode banden, alleen verzinkt of in glanzend roestvrijstaal. Deze worden uiteraard toegepast op plaatsen waar men vaak wil aangeven dat daar geen autoverkeer mag komen. Het advies is dan ook om deze niet te ver uit elkaar te plaatsen zodat het ook niet mogelijk is dat er auto's er tussen door kunnen.
Er zijn ook afzetpalen bij ons verkrijgbaar waar men een evt. kunststof of metalen ketting aan kan vastmaken. Zo wordt ook voorkomen dat er tussendoor gereden wordt. Ons advies is om deze palen wanneer ze in de bodem geplaatst worden rond om aan te storten met beton. Eventueel kunnen wij u palen leveren die voorzien zijn van een betonsokkel. Wel zo handig. Ons advies: Gebruik deze palen niet om ramkraken te voorkomen. Iets wat velen doen. Daar zijn ze niet voor bedoeld. Wij willen u dan ook niet teleurstellen. Heeft u interesse in een betonnen sierpaal? Deze kunt u ook vinden op deze website.
De uitneembare palen, die vaak hetzelfde uiterlijk hebben als de vaststaande palen, worden vaak toegepast op plaatsen waar men tijdelijk iets wil afzetten of juist wil kunnen open zetten. Zo ziet men deze palen vaak staan in voetgangerszones, parkeerplaatsen en op uitritten. Deze palen hebben allen een apart grondstuk dat in het straatwerk vastgezet dient te worden. Ook kan men het grondstuk geleverd krijgen met een betonsokkel er aan. De meeste van deze uitneembare palen kunnen vastgezet worden in het grondstuk d.m.v. een driekantsleutel of door middel van een cilinderslot. Deze palen zijn er uiteraard ook in geel - zwart, wit - rood, in diverse diameters en lengtes. Ook hebben wij diverse uitneembare sierpalen.
De neerklapbare palen zijn er vaak alleen maar in vierkant kokerprofiel met de afmeting 70x70x900 mm. De meeste van deze palen liggen wanneer ze niet noodzakelijk zijn op het voetpad of op het fietspad. Het is dan ook een paal die wij u eigenlijk liever niet aanbevelen. Dit omdat voetgangers of fietsers er over zouden kunnen vallen. Wel raden wij u onze neerklapbare paal aan die in een betonbak valt met afsluitbare deksel. In dit geval blijft alles gelijk met de bestrating zodat dit geen obstakel vormt. Ietsje duurder maar het levert dan ook geen extra gevaar op. Deze palen zijn leverbaar in geel - zwart, wit rood, verzinkt of in roestvrijstaal.
Uiterlijk zien de palen er uit als de vaststaande palen.
Dan heeft Rimax nog de halfautomatische- en de volautomatische palen. Dit zijn ronde palen met een behoorlijke diameter en wanddikte. Deze palen steken wanneer ze omhoog staan 60 cm boven het straatwerk uit. Deze palen zakken in een ondergrondse buis d.m.v. hydrauliek of door middel van een gasveer. Dit laatste in het geval van een halfautomatisch inzinkbare paal. Deze palen vallen onder de wat duurdere categorie en zijn meestal gemaakt van roestvrijstaal. Mocht u geïnteresseerd zijn in een van deze palen dan raden wij u aan om geheel vrijblijvend contact met ons op te nemen. Dit omdat hierbij een uitgebreid advies noodzakelijk is.
In het kort hebben wij geprobeerd u over het e.e.a. te informeren wat valt onder de noemer aanrijbeveiliging. Mocht u meer informatie wensen neem dan contact met ons op. Succes.
De op dit blad omschreven informatie mag niet door derden gekopieerd worden voor commerciële doeleinden.
Rimax advice